קול קורא לתערוכה "טבע האדם" בבית האמנים ראשל"צ באוגוסט/ ספטמבר 2021

בני האדם הם חלק מהטבע ועל כן התנאים החיצוניים
בהם הם נמצאים משפיעים עליהם בין אם יתנו על כך את הדעת ובין אם לאו.

המושג "טבע" ו"טבעי" מזוהה  עם האותנטי, לעומת המלאכותי. המושג "טבע
האדם" מתחבר מצד אחד אל האותנטי ומצד שני אל הרגלים המוקנים על ידי החברה,
הנורמות.

הסביבה המקיפה אותנו משמשת רקע אך היא גם חלק
בלתי נפרד ממי שאנחנו: אנחנו שיקוף ותוצר של מי ושל מה שסביבנו. מכאן עולה השאלה
עד כמה טבעי הוא טבענו…

קול קורא זה פונה אל אמנים (ציירים, צלמים,
פסלים ויוצרים פלסטיים אחרים) המציגים בעבודותיהם דימויים של טבע ושל אדם ובפרט
דימויים המשלבים בין השניים.

מטרת התערוכה שאמורה  להתקיים בבית האמנים של ראשל"צ משך כחודש היא
להעלות על נס את חשיבות היחסים בין האדם לסביבתו , הן הטבעית והן המנטלית ולאופן
בו אמנים ישראליים מתייחסים אל נושא זה כיום
.

אמנים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר
אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 צילומים יספיקו), ופרטים על גודל
העבודות. פרטים נוספים כאן
: avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה וירטואלית בנושא זיכרונות ילדות

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא זיכרונות ילדות.

זיכרונות ילדות נבנים מכמה רבדים. מצד אחד סיפורים שספרו לנו הורינו או קרובים על ילדותנו, זיכרון אותנטי שלנו (שגם הוא בר שינוי ומותאם לזווית ראייתנו את הדברים) ותצלומי ילדות ,או ציורים.

זיכרונות אלה משחקים תפקיד חשוב, בהיותם חלק מהזהות האישית ומרציפות תחושת האני מה-sense of self שלנו. שכן מי היינו ללא הזיכרונות שלנו? זיכרונות מספקים נרטיב עקבי ויציב המחבר בין העבר להווה כדי להתמודד עם העתיד.

אלפרד אדלר טען כי זיכרונות ילדות מייצגים את סיפור החיים של האדם. סיפור אותו מספר האדם לעצמו כדי "להישאר מרוכז במטרה שלו, כדי להתמודד עם ההווה באמצעות אסטרטגיות שכבר נוסו ".

זיכרונות מסמנים לאדם "כך הם החיים"  וכך הזיכרונות מזהירים אותו מפני סכנה, מכוונים אותו  אל מה עליו לצפות וממה כדאי לו להימנע. למעשה  משמעותם של זיכרונות ילדות הם תוצר של הווה דינמי ומשתנה ולאו דווקא  העבר, כי זיכרון הוא דבר משתנה ותלוי הקשר.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא, הן כמושא לביקורת והן כמושא לאמפטיה ולהכלה.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם לפחות 5 תצלומי עבודות (כל אמן יציג לפחות 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן: avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה בנושא העצמה נשית

בעקבות יום האשה בינלאומי החל מדי שנה ב 8.3.21 תוצג התערוכה
הוירטואלית "העצמה נשית" החל מאפריל 2021. התערוכה תציג עבודות של
 ציירים וצלמים.

התערוכה תתן בימה וביטוי לכל ייצוג פלסטי (בצילום או בציור) של העצמה
נשית ושל נושאי מגדר, סביבה וטבע.

מטרת התערוכה היא להעלות על נס את חשיבותו של יום האשה הבינלאומי
כמקור להעצמה נשית ולדרבון נשים להשיג את זכויות האדם המגיעות להן וכמנוף
לקידום שוויון זכויות לנשים באשר הן.

יום האשה הבינלאומי צוין לראשונה ב-28 בפברואר
1909 בארצות הברית בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה, לזכר שביתת
איגוד פועלות נשים שהתקיימה ב-1908. בחודש אוגוסט 1910 אורגן כנס האשה הבינלאומי
כדי להקדים את האספה הכללית של האינטרנציונל השני בקופנהגן. הוצע לציין מדי שנה את
"יום האשה הבינלאומי" אם כי לא נקבע תאריך בכנס זה. בהמשך דרשו הנשים שתינתן
להן זכות ההצבעה והזכות לכהן במשרה ציבורית. הן גם מחו על אפליה מגדרית בתעסוקה.

בברית המועצות הפך יום האישה הבינלאומי לחג
רשמי תחת משטרו של לנין. במערב נחגג יום זה
 לאחר 1977 כאירוע עממי, כאשר העצרת הכללית
של האו"ם הזמינה את המדינות החברות בו להכריז על 8 במרץ כיום האו"ם
לזכויות נשים ולשלום בינלאומי.

בתערוכה הקבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי
יציגו האמנים והאמניות את האינטרפרטציות שלהם על הנושא
.

ציירים/ות וצלמים/ות מוזמנים/ות לפנות באמצעות המייל אל
ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמנ/ית תציג לפחות 3 עבודות
אך לא יותר מ 12). יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות. כמו כן יש לשלוח פרטים על גודל
היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים
  כאן: avivitagam@gmail.com 

אינטרפרטציה: מהי אמנות? 

קול קורא לתערוכה בנושא אינטרפרטציה: מהי אמנות?

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא

"אינטרפרטציה: מהי אמנות?". האינטרפרטציה מבקשת לבאר, להסביר. ככזו היא משמשת כגורם מתווך. מדיום באמצעותו מבין צד א' את צד ב'.

פעילות האינטרפרטציה היא תמיד מכוונת למטרה שנועדה להבהיר דבר מה: בין אם המדובר בציור, בגרפיטי, בשיר, בפסל, בצילום, בקריקטורה… מה שלא ברור נוגע לשאלה כיצד נוכל להבחין בין אינטרפרטציה "נכונה" לאינטרפרטציה "מוטעית" שפעולת השיבוש שבה שובשה. אמנים פלסטיים (הפעם רק ציירים או צלמים) מוזמנים לשלוח למייל המצוין מטה לפחות 5 תצלומי עבודות.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי (באתר ייעודי "ארטסטפס" אליו מגיעים צופים בתערוכות אמנות) יציגו האמנים אינטרפרטציות על האינטרפרטציה שלהם על מהי אמנות. כל עבודה המתייחסת לנושא זה עשויה להיות רלוונטית. התערוכה תלווה גם בפתיחה חגיגית מרובת משתתפים שתשודר באמצעות זום.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 תצלומי עבודות. כאמור, יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן: avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה וירטואלית "ניכור" 

Alienation 

קול קורא לתערוכה בנושא ניכור (Alienation)

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא ניכור. הניכור היא תחושת זרות ומרחק אותו חווה האדם כלפי הסובבים אותו. חוויות החיים בעולם האורבני מעצימות את תחושות הניכור שכן האדם הופך להיות מן בורג במערכת והוא חש לא אחת חסר ייחוד, דומה כי מגפת הקורונה כמו העצימה תחושות אלו. עם זאת האמנות היא זו המאפשרת לאדם לצאת מתחושת הניכור בעצם עבודת היצירה המאפשרת מרחב תימרון ויצירתיות ההופכים כל אדם לסובייקט שלם בעל תודעה הקשור לטוטליות של הקיום האנושי. הניכור או ההתנכרות, ע"פ הפילוסוף פרידריך הגל, היא אופן קיצוני יותר של הפיכה למישהו אחר, שבו צורת הקיום לא רק מנוגדת למהות, אלא היא אף בולמת ומסלפת אותה. האדם מנוכר מהמימד האוניברסלי המהותי שלו וכך מופיע כאחר אפילו לעצמו. כך הוא הופך להיות בלתי כשיר לחיות את קיומו כסובייקט.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי (באתר ייעודי "ארטסטס" אליו מגיעים צופים בתערוכות אמנות) יציגו האמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא. כל עבודה המתייחסת לנושא זה עשויה להיות רלוונטית.

 

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 תצלומי עבודות. יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן   avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה וירטואלית "עוד" MORE 

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא "עוד" – MORE: עוד דברים, עוד רצונות, עוד אשליות, עוד…

הרצון לעוד היא התנועה המכוונת אל דבר מה המסב עונג: אל דבר נעים ורצוי שלעולם אינו מושג במלואו ואולי רק באמצעות האמנות ניתן להשיגו כאשליה. כך למשל תשוקת האהבה על פי פרויד היא הצפת האובייקט בליבידו של האני כדי לסלק הדחקות ולהעיר את הדחפים החלקיים. זה מוליך למצב מנוגד של השתאות והשראה ובה בעת גם למצב אובדני של פירוק ומוות. האיווי נחווה כגלישה מתמדת אל עבר האובייקט המבוקש. כך נותר האדם במצב כרוני של תחושת חסר. תנועת האיווי היא תמיד אל עבר האחר – אל מה שאינו ברשותנו, או שאין לנו ממנו די. בתרבות הפופולארית "העוד" מופיע לרוב בפרסומות, באופנה, בספורט (עקרון ההשגיות), בצרכנות, בפולחני היופי והנעורים ועוד..

ה"עוד" מזוהה עם הרצון, עם המוטיבציה – זהו מעין כוח פנימי ומנוע דוחף אך זוהי גם נקודת התורפה של התרבות הנוכחית בה עיקרון העודפות בא לידי ביטוי.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא, הן כמושא לביקורת והן כמושא לאמפטיה ולהכלה. כל עבודה (ללא תלות בנושא ספציפי) המתייחסת למושג "עוד" רלוונטית.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן   avivitagam@gmail.com 

תערוכה וירטואלית: כאוס / סדר 

עם התפשטות נגיף קורונה בארץ ובעולם אנו עדים לשינוי סדרים ולתחושת כאוס שהולכת ומתרחבת על פני הגלובוס במגוון תחומים ובמגוון הקשרים. קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושאי סדר מול כאוס..

המושג "כאוס" נגזר מהפועל היווני Kha  שפירושו לפעור או לצור פרצה. מכאן הזיקה למילים כמו תהום או ריק.

בתרבות שלנו כאוס מקבל לעיתים קונוטציה שלילית כי הוא מבטא חריגה מסדר ומהגיון שאותם אנחנו מכבדים.

על פי תיאוריית הכאוס, מערכות כאוטיות הן מערכות לא לינאריות, המבליטות זרימה שאינה נתנת לחיזוי של צורות מורכבות.

האייקון של הפיזיקה הניוטונית הלינארית הוא השעון בעוד האייקון של פיזיקת הכאוס הוא המפל שזרימתו אינה נתנת לניבוי והוא מעין ריבוי מתמשך. מטאפורה אחרת היא הענן או המערבולת. מערכות כאוטיות עשירות במידע אך עניות במבנה ובסדר.

דוגמא לרעיון של תיאוריית הכאוס היא "אפקט הפרפר" –התהייה אם משק כנפיו של פרפר במעמקי האמזונס יכול לחולל סופה במקום אחר. תהייה זו מייצגת את העניין שמגלים חסידי הכאוס בכך ששינוי התחלתי עשוי לגרור אחריו שינוי קיצוני .

את הביטויים של הכאוס ניתן למצוא בתחומים שונים כמו האמנות. שם הגישה הכאוטית מוצאת את ביטויה בהצגת אופני המבע הקונבנציונליים כשרויים באי סדר. זהו מצב המקביל לקריסת הערכים המתרחשת במציאות.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן   avivitagam@gmail.com  

תערוכה וירטואלית על טבע דומם

מצרפת קול קורא לתערוכה וירטואלית המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי בנושא "טבע דומם"

 Still life. ז'אנר זה פרח באמנות המאה 17 אם כי ניצניו מופיעים כבר בציור הרומאי של העת העתיקה בה מופיעים פסלונים, כלי זכוכית, תכשיטים, מסכות וסלים עמוסי פירות כפי שניתן לראות על גבי קירות הוילות בפומפיי ובהרקולנאום. ז'אנר הסטיל לייף  ממשיך להתקיים גם בימנו אנו, למשל באינטרפרטציות שיצר אורי גרשט לעבודה של האמן בן המאה ה 17 Juan Sánchez Cotán.

אמנים מוזמנים לשלוח תצלומי עבודות המציגות אוביקטים, מהם מן הטבע ומהם תוצרי האדם. דהיינו עבודות שנושאן דומם: גם נייח, גם שותק. ז'אנר זה מציג באמצעות בחירת האובייקטים המוצגים את היחסים בין הרוחני לבין החומרי.

בתערוכה הקבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן

avivitagam@gmail.co

תערוכה וירטואלית על נופים

קול קורא לתערוכה במרחב וירטואלי המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי. הנוף הוא השתקפות של סביבת האדם המיידית: זהו הרפרנט הראשון של כל תרבות. כל תרבות מתייחסת אל עצמה באמצעות בחינת יחסיה עם סביבתה. הנוף מתפקד כסימן בעל משמעויות והשלכות אידיאולוגיות חברתיות ופוליטיות ויכול ללמד אותנו על אופני ההתייחסות לרעיונות המסומלים על ידי מקומות. המרחב ודימויי הנוף אינם רק רקע להתרחשויות אלא מתפקדים כ"הירוגליפים" המסגירים סדר חברתי מסוים  במובן זה האמנות מתעדת לא רק את התצורה הפיזית של המקום, אלא גם את התת מודע האופטי שלו . התערוכה הוירטואלית תבקש לבדוק כיצד ההתייחסות לנוף מתרגמת את הסביבה התרבותית (במקרה הנדון – הישראלית) ומדוע השתמשו האמנים בנופים אלו ואחרים. בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על ואודות נופים ומקומות, הן קרובים והן רחוקים, מנטאלית וגיאוגרפית. ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו , ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן:

avivitagam@gmail.co

תערוכה וירטואלית על אוכל

קול קורא לתערוכה וירטואלית המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי בנושא "אוכל באמנות":

לאורך ההיסטוריה היו  המזון וכל הכרוך בהכנתו ובצריכתו לתופעה חברתית ותרבותית מרתקת. בתרבות ההמונים בת זמננו, הפך האוכל לתחום מרכזי של החיים החברתיים ולציר מרכזי של דיון וביקורת. מה שלכאורה נתפש בפשטות כאמצעי לסיפוק אחד מצרכיו הבסיסיים של האדם, הפך במרוצת הזמן לגורם מרכזי המשמש עבור קבוצות שונות – לאומיות, מגדריות, גילאיות ואחרות – כאמצעי ראשון במעלה בהגדרת זהותן, בהתייחסותן לזמן, לסגנון חיים, למגדיר טעם ועוד. האוכל נתפש מאז ומעולם לא רק כיישות גשמית, אלא גם כמטאפורה לאספקטים שונים של הקיום הרוחני.

את שינוי יחסו של האדם אל הטבע ואל העולם ניתן לכרוך עם התפתחות המזון והאכילה.  קלוד לוי שטראוס, מי שראה במיתוס את הביטוי למעבר הגורלי של האדם מטבע לתרבות, עוסק בין השאר במיתוסים המייצגים את מוצאו של הבישול, ובאחרים, המייצגים את הכרוך באכילה גופא. לדידו, הופעת הבישול אחראית לשינוי רדיקלי ביחסו של האדם לטבע ולעולם. האדם, טוען לוי שטראוס,  "בישל"  קודם לכן את המזון בהניחו אותו על אבנים מחוממות ע"י השמש. קרניה סימלו בשבילו באופן כזה את הקשר והאחדות בין שמיים וארץ והאדם היה חלק מן הטבע. המצאת הבישול ניתקה אותו מצד אחד מהאלים שבשמיים (השמש ושאר הכוכבים), אבל מצד אחר היא גם ניתקה אותו מהחיות האוכלות את מזונן "חי", היינו כמות שהוא. עולמו של האדם הפך לבעייתי – הנתקות בו זמנית מהאלים ומהטבע. הנגודים הראשיים, המבוטאים על ידי המיתוסים הללו ודרכם, הינם פשוטים: נא ("חי") – מבושל; טרי – רקוב; יבש – לח; שמים ארץ..
בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא. ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 2 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן

avivitagam@gmail.com

קול קורא לתערוכה אדם / סביבה

בני האדם הם חלק מהטבע ועל כן התנאים החיצוניים בהם הם נמצאים משפיעים עליהם בין אם יתנו על כך את הדעת ובין אם לאו. הדאגה לאיכות החיים ולסביבה היא אם כן דאגה גם לבני האדם ולאפשרות של המשך קיום החיים במתכונתם הנוכחית על פני כדור הארץ.

דומה כי במאה ה21 נושא הסביבה והיחסים בינה לבין בני האדם הפכו לסוגיה בה עוסקים רבות בתחומי דעת שונים, ביניהם גם באמנות.

הסביבה המקיפה אותנו משמשת רקע אך היא גם חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו. הדאגה והמודעות לסביבה היא פועל יוצא של המשך דלדולם של משאבי טבע מעשה ידי האדם. הבעיות הסביבתיות נסבות כיום על סוגיות של זיהום אוויר, התחממות גלובלית, דלדול של מינים שונים של בעלי חיים או צמחים או העלמותם המוחלטת, כמו גם ניצול יתר של משאבים, והופעתן של מגפות ורעב.

קול קורא זה פונה אל אמנים העוסקים ביחסי אדם וטבע. מטרת התערוכה שאמורה  להתקיים בספריית מדעי החברה והחינוך באוניברסיטת תל אביב במשך חודשיים (מאי יוני 2020) היא להעלות על נס את חשיבות היחסים בין האדם לסביבתו ולאופן בו אמנים ישראליים מתייחסים אל נושא זה כיום.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 צילומים יספיקו), ופרטים על גודל העבודות. בשל מגבלות המקום ניתן להציג אך ורק צילומים וציורים. לפרטים נוספים כאן:

avivitagam@gmail.com

קול קורא לתערוכת מחול ומוזיקה בהיכל לאמנויות הרצליה בחודש מאי 2020

שילוב אמנויות מוכר לנו מאז המצאת האופרה: שפירושה באיטלקית "עבודה" (מצורת הרבים של "אופוס" הלטיני, שפירושו "יצירה" או "עבודה"), רמז לשילוב הנעשה בה של אמנויות שירת הסולו והמקהלה, הדקלום, המשחק והמחול במחזה ראווה מבוים.

האופרה הצרפתית נהגה לשלב פעמים רבות מחול עם מוזיקה כבר בחצרו של המלך לואי ה14 במאה ה 17. בלט החצר ballet de cour) ) כלל זמרה לצד מחול וכך נוצר מחזה מפואר. התערוכה שתתקיים בלובי היפיפה של ההיכל לאמנויות הרצליה במאי 2020 מבקשת לצור חיבור דומה ולהציג אלו לצד אלו יצירות העוסקות הן במוזיקה והן ביצירות העוסקות במחול. כמובן שנשמח לבחון גם יצירות שיעסקו בשתי אמנויות בימה אלו יחדיו.

קול קורא זה פונה אל אמנים שעוסקים/ יעסקו ביצירתם בייצוגי מחול, תנועה, ניגון ומוזיקה. תערוכה זו מוגבלת ליצירות במדיום של צילום או של ציור בלבד.

התערוכה תלווה את הגעתה למקום  של להקת "בלט ג'אז מונטריאול", מלהקות המחול המודרני המובילות בעולם שתציג מופע  בהשראת יצירתו של המשורר, הזמר והמלחין לאונרד כהן. המופע עוצב על ידי נבחרת אמנים בינלאומיים, שיצרה תמהיל כוריאוגרפי, ויזואלי ומוסיקלי לצלילי מיטב משיריו האהובים.

אמנים פלסטיים (ציירים וצלמים) מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 תצלומים יספיקו), ופרטים על גודל היצירות. מועד אחרון למשלוח הצעות הוא 20.3.20. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן . avivitagam@gmail.com התערוכה כוללת פתיחה חגיגית.

avivitagam@gmail.com

RE-MEMBER – תערוכה על זכרון, לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל

הזיכרון הקולקטיבי, הוא חלק אורגני מההוויה החברתית, המתהווה ומשתנה ללא הרף בהתאם לשינויים המתחוללים בחברה. הזיכרון הקולקטיבי הוא אמנם משותף, אך כל פרט הנחשף לזיכרון זה או אחר מגדיר מחדש את חברותו בקבוצה (re-member).

בעצם פעולת הזיכרון מצטרף האדם, במקרה זה האמן/ית, מחדש אל הקבוצה (תהא זו משפחתו, חבריו, מכריו, הישראלים, בני תרבות המערב, האנושות וכו').

בתערוכה הקבוצתית שפתיחתה מיועדת לחודש מאי 2020 ושתתקיים בגלריה החדשה במכון לאמנות בבת ים (רח' שמחה הולצברג 18 בת ים)  יציגו האמנים את התייחסויותיהם לנושא הזיכרון בישראל תוך התייחסות למנעד שבין הפרטי לחברתי/לסוציולוגי. נשאל כיצד זיכרון אישי יכול לבטא זיכרון קולקטיבי, ישראלי, אם בכלל.

דומה כי הזיכרון הקולקטיבי מורכב מכל מה שקבוצה אנושית מסוימת חוותה, יצרה והגתה בעבר במסגרת מורשתה התרבותית. כמו הזיכרון האינדיווידואלי, עבר זה, "זיכרונות" אלה, ממלאים את חיי הקולקטיב תוכן ומשפיעים על עיצוב אופיו ואיכותו של ההווה שלו.

אמנים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לדימויים (בין 5-7 דימויים יספיקו), ופרטי גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן: avivitagam@gmail.com

קול קורא לתערוכה בנושא "טבע האדם" בבית האמנים ראשל"צ

בני האדם הם חלק מהטבע ועל כן התנאים החיצוניים בהם הם נמצאים משפיעים עליהם בין אם יתנו על כך את הדעת ובין אם לאו.

המושג "טבע" ו"טבעי" מזוהה  עם האותנטי, לעומת המלאכותי. המושג "טבע האדם" מתחבר מצד אחד אל האותנטי ומצד שני אל הרגלים המוקנים על ידי החברה, הנורמות.

הסביבה המקיפה אותנו משמשת רקע אך היא גם חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו: אנחנו שיקוף ותוצר של מי ושל מה שסביבנו. מכאן עולה השאלה עד כמה טבעי הוא טבענו…

קול קורא זה פונה אל אמנים (ציירים, צלמים, פסלים ויוצרים פלסטיים אחרים) המציגים בעבודותיהם דימויים של טבע ושל אדם ובפרט דימויים המשלבים בין השניים.

מטרת התערוכה שאמורה  להתקיים בבית האמנים של ראשל"צ משך כחודש בסוף יולי עד סוף אוגוסט 2021 היא להעלות על נס את חשיבות היחסים בין האדם לסביבתו , הן הטבעית והן המנטלית ולאופן בו אמנים ישראליים מתייחסים אל נושא זה כיום.

אמנים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 צילומים יספיקו), ופרטים על גודל העבודות. פרטים נוספים כאן: avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה בנושא העצמה נשית

בעקבות יום האשה בינלאומי החל מדי שנה ב 8.3.21 תוצג התערוכה
הוירטואלית "העצמה נשית" החל מאפריל 2021. התערוכה תציג עבודות של
 ציירים וצלמים.

התערוכה תתן בימה וביטוי לכל ייצוג פלסטי (בצילום או בציור) של העצמה
נשית ושל נושאי מגדר, סביבה וטבע.

מטרת התערוכה היא להעלות על נס את חשיבותו של יום האשה הבינלאומי
כמקור להעצמה נשית ולדרבון נשים להשיג את זכויות האדם המגיעות להן וכמנוף
לקידום שוויון זכויות לנשים באשר הן.

יום האשה הבינלאומי צוין לראשונה ב-28 בפברואר
1909 בארצות הברית בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה, לזכר שביתת
איגוד פועלות נשים שהתקיימה ב-1908. בחודש אוגוסט 1910 אורגן כנס האשה הבינלאומי
כדי להקדים את האספה הכללית של האינטרנציונל השני בקופנהגן. הוצע לציין מדי שנה את
"יום האשה הבינלאומי" אם כי לא נקבע תאריך בכנס זה. בהמשך דרשו הנשים שתינתן
להן זכות ההצבעה והזכות לכהן במשרה ציבורית. הן גם מחו על אפליה מגדרית בתעסוקה.

בברית המועצות הפך יום האישה הבינלאומי לחג
רשמי תחת משטרו של לנין. במערב נחגג יום זה
 לאחר 1977 כאירוע עממי, כאשר העצרת הכללית
של האו"ם הזמינה את המדינות החברות בו להכריז על 8 במרץ כיום האו"ם
לזכויות נשים ולשלום בינלאומי.

בתערוכה הקבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי
יציגו האמנים והאמניות את האינטרפרטציות שלהם על הנושא
.

ציירים/ות וצלמים/ות מוזמנים/ות לפנות באמצעות המייל אל
ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמנ/ית תציג לפחות 3 עבודות
אך לא יותר מ 12). יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות. כמו כן יש לשלוח פרטים על גודל
היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים
  כאן: avivitagam@gmail.com 

אינטרפרטציה: מהי אמנות? 

קול קורא לתערוכה בנושא אינטרפרטציה: מהי אמנות?

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא

"אינטרפרטציה: מהי אמנות?". האינטרפרטציה מבקשת לבאר, להסביר. ככזו היא משמשת כגורם מתווך. מדיום באמצעותו מבין צד א' את צד ב'.

פעילות האינטרפרטציה היא תמיד מכוונת למטרה שנועדה להבהיר דבר מה: בין אם המדובר בציור, בגרפיטי, בשיר, בפסל, בצילום, בקריקטורה… מה שלא ברור נוגע לשאלה כיצד נוכל להבחין בין אינטרפרטציה "נכונה" לאינטרפרטציה "מוטעית" שפעולת השיבוש שבה שובשה. אמנים פלסטיים (הפעם רק ציירים או צלמים) מוזמנים לשלוח למייל המצוין מטה לפחות 5 תצלומי עבודות.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי (באתר ייעודי "ארטסטפס" אליו מגיעים צופים בתערוכות אמנות) יציגו האמנים אינטרפרטציות על האינטרפרטציה שלהם על מהי אמנות. כל עבודה המתייחסת לנושא זה עשויה להיות רלוונטית. התערוכה תלווה גם בפתיחה חגיגית מרובת משתתפים שתשודר באמצעות זום.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 תצלומי עבודות. כאמור, יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן: avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה וירטואלית "ניכור" 

Alienation 

קול קורא לתערוכה בנושא ניכור (Alienation)

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא ניכור. הניכור היא תחושת זרות ומרחק אותו חווה האדם כלפי הסובבים אותו. חוויות החיים בעולם האורבני מעצימות את תחושות הניכור שכן האדם הופך להיות מן בורג במערכת והוא חש לא אחת חסר ייחוד, דומה כי מגפת הקורונה כמו העצימה תחושות אלו. עם זאת האמנות היא זו המאפשרת לאדם לצאת מתחושת הניכור בעצם עבודת היצירה המאפשרת מרחב תימרון ויצירתיות ההופכים כל אדם לסובייקט שלם בעל תודעה הקשור לטוטליות של הקיום האנושי. הניכור או ההתנכרות, ע"פ הפילוסוף פרידריך הגל, היא אופן קיצוני יותר של הפיכה למישהו אחר, שבו צורת הקיום לא רק מנוגדת למהות, אלא היא אף בולמת ומסלפת אותה. האדם מנוכר מהמימד האוניברסלי המהותי שלו וכך מופיע כאחר אפילו לעצמו. כך הוא הופך להיות בלתי כשיר לחיות את קיומו כסובייקט.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי (באתר ייעודי "ארטסטס" אליו מגיעים צופים בתערוכות אמנות) יציגו האמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא. כל עבודה המתייחסת לנושא זה עשויה להיות רלוונטית.

 

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 תצלומי עבודות. יש לשלוח לפחות 5 תצלומי עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן   avivitagam@gmail.com 

קול קורא לתערוכה וירטואלית "עוד" MORE 

קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושא "עוד" – MORE: עוד דברים, עוד רצונות, עוד אשליות, עוד…

הרצון לעוד היא התנועה המכוונת אל דבר מה המסב עונג: אל דבר נעים ורצוי שלעולם אינו מושג במלואו ואולי רק באמצעות האמנות ניתן להשיגו כאשליה. כך למשל תשוקת האהבה על פי פרויד היא הצפת האובייקט בליבידו של האני כדי לסלק הדחקות ולהעיר את הדחפים החלקיים. זה מוליך למצב מנוגד של השתאות והשראה ובה בעת גם למצב אובדני של פירוק ומוות. האיווי נחווה כגלישה מתמדת אל עבר האובייקט המבוקש. כך נותר האדם במצב כרוני של תחושת חסר. תנועת האיווי היא תמיד אל עבר האחר – אל מה שאינו ברשותנו, או שאין לנו ממנו די. בתרבות הפופולארית "העוד" מופיע לרוב בפרסומות, באופנה, בספורט (עקרון ההשגיות), בצרכנות, בפולחני היופי והנעורים ועוד..

ה"עוד" מזוהה עם הרצון, עם המוטיבציה – זהו מעין כוח פנימי ומנוע דוחף אך זוהי גם נקודת התורפה של התרבות הנוכחית בה עיקרון העודפות בא לידי ביטוי.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא, הן כמושא לביקורת והן כמושא לאמפטיה ולהכלה. כל עבודה (ללא תלות בנושא ספציפי) המתייחסת למושג "עוד" רלוונטית.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן   avivitagam@gmail.com 

תערוכה וירטואלית: כאוס / סדר 

עם התפשטות נגיף קורונה בארץ ובעולם אנו עדים לשינוי סדרים ולתחושת כאוס שהולכת ומתרחבת על פני הגלובוס במגוון תחומים ובמגוון הקשרים. קול קורא זה פונה אל אמנים לשלוח תצלומי עבודות ציור או צילום לצורך הצגתם בתערוכה וירטואלית בנושאי סדר מול כאוס..

המושג "כאוס" נגזר מהפועל היווני Kha  שפירושו לפעור או לצור פרצה. מכאן הזיקה למילים כמו תהום או ריק.

בתרבות שלנו כאוס מקבל לעיתים קונוטציה שלילית כי הוא מבטא חריגה מסדר ומהגיון שאותם אנחנו מכבדים.

על פי תיאוריית הכאוס, מערכות כאוטיות הן מערכות לא לינאריות, המבליטות זרימה שאינה נתנת לחיזוי של צורות מורכבות.

האייקון של הפיזיקה הניוטונית הלינארית הוא השעון בעוד האייקון של פיזיקת הכאוס הוא המפל שזרימתו אינה נתנת לניבוי והוא מעין ריבוי מתמשך. מטאפורה אחרת היא הענן או המערבולת. מערכות כאוטיות עשירות במידע אך עניות במבנה ובסדר.

דוגמא לרעיון של תיאוריית הכאוס היא "אפקט הפרפר" –התהייה אם משק כנפיו של פרפר במעמקי האמזונס יכול לחולל סופה במקום אחר. תהייה זו מייצגת את העניין שמגלים חסידי הכאוס בכך ששינוי התחלתי עשוי לגרור אחריו שינוי קיצוני .

את הביטויים של הכאוס ניתן למצוא בתחומים שונים כמו האמנות. שם הגישה הכאוטית מוצאת את ביטויה בהצגת אופני המבע הקונבנציונליים כשרויים באי סדר. זהו מצב המקביל לקריסת הערכים המתרחשת במציאות.

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים  כאן   avivitagam@gmail.com  

תערוכה וירטואלית על טבע דומם

מצרפת קול קורא לתערוכה וירטואלית המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי בנושא "טבע דומם"

 Still life. ז'אנר זה פרח באמנות המאה 17 אם כי ניצניו מופיעים כבר בציור הרומאי של העת העתיקה בה מופיעים פסלונים, כלי זכוכית, תכשיטים, מסכות וסלים עמוסי פירות כפי שניתן לראות על גבי קירות הוילות בפומפיי ובהרקולנאום. ז'אנר הסטיל לייף  ממשיך להתקיים גם בימנו אנו, למשל באינטרפרטציות שיצר אורי גרשט לעבודה של האמן בן המאה ה 17 Juan Sánchez Cotán.

אמנים מוזמנים לשלוח תצלומי עבודות המציגות אוביקטים, מהם מן הטבע ומהם תוצרי האדם. דהיינו עבודות שנושאן דומם: גם נייח, גם שותק. ז'אנר זה מציג באמצעות בחירת האובייקטים המוצגים את היחסים בין הרוחני לבין החומרי.

בתערוכה הקבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 3 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן

avivitagam@gmail.co

תערוכה וירטואלית על נופים

קול קורא לתערוכה במרחב וירטואלי המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי. הנוף הוא השתקפות של סביבת האדם המיידית: זהו הרפרנט הראשון של כל תרבות. כל תרבות מתייחסת אל עצמה באמצעות בחינת יחסיה עם סביבתה. הנוף מתפקד כסימן בעל משמעויות והשלכות אידיאולוגיות חברתיות ופוליטיות ויכול ללמד אותנו על אופני ההתייחסות לרעיונות המסומלים על ידי מקומות. המרחב ודימויי הנוף אינם רק רקע להתרחשויות אלא מתפקדים כ"הירוגליפים" המסגירים סדר חברתי מסוים  במובן זה האמנות מתעדת לא רק את התצורה הפיזית של המקום, אלא גם את התת מודע האופטי שלו . התערוכה הוירטואלית תבקש לבדוק כיצד ההתייחסות לנוף מתרגמת את הסביבה התרבותית (במקרה הנדון – הישראלית) ומדוע השתמשו האמנים בנופים אלו ואחרים. בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על ואודות נופים ומקומות, הן קרובים והן רחוקים, מנטאלית וגיאוגרפית. ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו , ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן:

avivitagam@gmail.co

תערוכה וירטואלית על אוכל

קול קורא לתערוכה וירטואלית המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי בנושא "אוכל באמנות":

לאורך ההיסטוריה היו  המזון וכל הכרוך בהכנתו ובצריכתו לתופעה חברתית ותרבותית מרתקת. בתרבות ההמונים בת זמננו, הפך האוכל לתחום מרכזי של החיים החברתיים ולציר מרכזי של דיון וביקורת. מה שלכאורה נתפש בפשטות כאמצעי לסיפוק אחד מצרכיו הבסיסיים של האדם, הפך במרוצת הזמן לגורם מרכזי המשמש עבור קבוצות שונות – לאומיות, מגדריות, גילאיות ואחרות – כאמצעי ראשון במעלה בהגדרת זהותן, בהתייחסותן לזמן, לסגנון חיים, למגדיר טעם ועוד. האוכל נתפש מאז ומעולם לא רק כיישות גשמית, אלא גם כמטאפורה לאספקטים שונים של הקיום הרוחני.

את שינוי יחסו של האדם אל הטבע ואל העולם ניתן לכרוך עם התפתחות המזון והאכילה.  קלוד לוי שטראוס, מי שראה במיתוס את הביטוי למעבר הגורלי של האדם מטבע לתרבות, עוסק בין השאר במיתוסים המייצגים את מוצאו של הבישול, ובאחרים, המייצגים את הכרוך באכילה גופא. לדידו, הופעת הבישול אחראית לשינוי רדיקלי ביחסו של האדם לטבע ולעולם. האדם, טוען לוי שטראוס,  "בישל"  קודם לכן את המזון בהניחו אותו על אבנים מחוממות ע"י השמש. קרניה סימלו בשבילו באופן כזה את הקשר והאחדות בין שמיים וארץ והאדם היה חלק מן הטבע. המצאת הבישול ניתקה אותו מצד אחד מהאלים שבשמיים (השמש ושאר הכוכבים), אבל מצד אחר היא גם ניתקה אותו מהחיות האוכלות את מזונן "חי", היינו כמות שהוא. עולמו של האדם הפך לבעייתי – הנתקות בו זמנית מהאלים ומהטבע. הנגודים הראשיים, המבוטאים על ידי המיתוסים הללו ודרכם, הינם פשוטים: נא ("חי") – מבושל; טרי – רקוב; יבש – לח; שמים ארץ..
בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא. ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 2 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן

avivitagam@gmail.com

קול קורא לתערוכה אדם / סביבה

בני האדם הם חלק מהטבע ועל כן התנאים החיצוניים בהם הם נמצאים משפיעים עליהם בין אם יתנו על כך את הדעת ובין אם לאו. הדאגה לאיכות החיים ולסביבה היא אם כן דאגה גם לבני האדם ולאפשרות של המשך קיום החיים במתכונתם הנוכחית על פני כדור הארץ.

דומה כי במאה ה21 נושא הסביבה והיחסים בינה לבין בני האדם הפכו לסוגיה בה עוסקים רבות בתחומי דעת שונים, ביניהם גם באמנות.

הסביבה המקיפה אותנו משמשת רקע אך היא גם חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו. הדאגה והמודעות לסביבה היא פועל יוצא של המשך דלדולם של משאבי טבע מעשה ידי האדם. הבעיות הסביבתיות נסבות כיום על סוגיות של זיהום אוויר, התחממות גלובלית, דלדול של מינים שונים של בעלי חיים או צמחים או העלמותם המוחלטת, כמו גם ניצול יתר של משאבים, והופעתן של מגפות ורעב.

קול קורא זה פונה אל אמנים העוסקים ביחסי אדם וטבע. מטרת התערוכה שאמורה  להתקיים בספריית מדעי החברה והחינוך באוניברסיטת תל אביב במשך חודשיים (מאי יוני 2020) היא להעלות על נס את חשיבות היחסים בין האדם לסביבתו ולאופן בו אמנים ישראליים מתייחסים אל נושא זה כיום.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 צילומים יספיקו), ופרטים על גודל העבודות. בשל מגבלות המקום ניתן להציג אך ורק צילומים וציורים. לפרטים נוספים כאן:

avivitagam@gmail.com

קול קורא לתערוכת מחול ומוזיקה בהיכל לאמנויות הרצליה בחודש מאי 2020

שילוב אמנויות מוכר לנו מאז המצאת האופרה: שפירושה באיטלקית "עבודה" (מצורת הרבים של "אופוס" הלטיני, שפירושו "יצירה" או "עבודה"), רמז לשילוב הנעשה בה של אמנויות שירת הסולו והמקהלה, הדקלום, המשחק והמחול במחזה ראווה מבוים.

האופרה הצרפתית נהגה לשלב פעמים רבות מחול עם מוזיקה כבר בחצרו של המלך לואי ה14 במאה ה 17. בלט החצר ballet de cour) ) כלל זמרה לצד מחול וכך נוצר מחזה מפואר. התערוכה שתתקיים בלובי היפיפה של ההיכל לאמנויות הרצליה במאי 2020 מבקשת לצור חיבור דומה ולהציג אלו לצד אלו יצירות העוסקות הן במוזיקה והן ביצירות העוסקות במחול. כמובן שנשמח לבחון גם יצירות שיעסקו בשתי אמנויות בימה אלו יחדיו.

קול קורא זה פונה אל אמנים שעוסקים/ יעסקו ביצירתם בייצוגי מחול, תנועה, ניגון ומוזיקה. תערוכה זו מוגבלת ליצירות במדיום של צילום או של ציור בלבד.

התערוכה תלווה את הגעתה למקום  של להקת "בלט ג'אז מונטריאול", מלהקות המחול המודרני המובילות בעולם שתציג מופע  בהשראת יצירתו של המשורר, הזמר והמלחין לאונרד כהן. המופע עוצב על ידי נבחרת אמנים בינלאומיים, שיצרה תמהיל כוריאוגרפי, ויזואלי ומוסיקלי לצלילי מיטב משיריו האהובים.

אמנים פלסטיים (ציירים וצלמים) מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 תצלומים יספיקו), ופרטים על גודל היצירות. מועד אחרון למשלוח הצעות הוא 20.3.20. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן . avivitagam@gmail.com התערוכה כוללת פתיחה חגיגית.

avivitagam@gmail.com

RE-MEMBER – תערוכה על זכרון, לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל

הזיכרון הקולקטיבי, הוא חלק אורגני מההוויה החברתית, המתהווה ומשתנה ללא הרף בהתאם לשינויים המתחוללים בחברה. הזיכרון הקולקטיבי הוא אמנם משותף, אך כל פרט הנחשף לזיכרון זה או אחר מגדיר מחדש את חברותו בקבוצה (re-member).

בעצם פעולת הזיכרון מצטרף האדם, במקרה זה האמן/ית, מחדש אל הקבוצה (תהא זו משפחתו, חבריו, מכריו, הישראלים, בני תרבות המערב, האנושות וכו').

בתערוכה הקבוצתית שפתיחתה מיועדת לחודש מאי 2020 ושתתקיים בגלריה החדשה במכון לאמנות בבת ים (רח' שמחה הולצברג 18 בת ים)  יציגו האמנים את התייחסויותיהם לנושא הזיכרון בישראל תוך התייחסות למנעד שבין הפרטי לחברתי/לסוציולוגי. נשאל כיצד זיכרון אישי יכול לבטא זיכרון קולקטיבי, ישראלי, אם בכלל.

דומה כי הזיכרון הקולקטיבי מורכב מכל מה שקבוצה אנושית מסוימת חוותה, יצרה והגתה בעבר במסגרת מורשתה התרבותית. כמו הזיכרון האינדיווידואלי, עבר זה, "זיכרונות" אלה, ממלאים את חיי הקולקטיב תוכן ומשפיעים על עיצוב אופיו ואיכותו של ההווה שלו.

אמנים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לדימויים (בין 5-7 דימויים יספיקו), ופרטי גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן: avivitagam@gmail.com

קול קורא אוטופיה/דיסטופיה 

זהו קול קורא לתערוכה קבוצתית שנושאה הוא אוטופיה/דיסטופיה.

אמנם המושג אוטופיה קיים מימים ימימה (מאז אפלטון) אך דומה כי ספרו של תומס מור הנושא את השם "אוטופיה" העלה לתודעה מאז פרסומו (1516) ועד ימינו את המושג מחדש. בעולם האוטופי קיימת הרמוניה מושלמת, דבר הנעדר לגמרי מעולמנו אנו. בספרו  של מור מתואר עולם ללא קניין פרטי, הכל אוכלים בצוותא, עבודת כפיים נחשבת למכובדת ועוד. הדיסטופיה היא היפוכו המוחלט של העולם המושלם המתואר באוטופיה.

האידיליה האוטופית הופיעה בספרות ובאמנות לאורך השנים וככלל חזרו בה כמה אלמנטים: מצד אחד דחיית המציאות, מצד שני האמונה בתיקון העולם ומצד שלישי חתירה לחיים מאושרים. הדיסטופיה תוארה אף היא כגיהינום עלי אדמות שדווקא מצא ביטוי בעולמנו אנו בקטסטרופות כמו במלחמת העולם השנייה ובמלחמות רוויות דם אחרות, בכללן מלחמות ישראל.

בתערוכה הקבוצתית שתתקיים במרץ 2020 בגלריה היפה של בית יד לבנים רמת גן יציגו האמנים את האינטרפרטציות שלהם על ואודות נושאים אלו. ננסה לענות על שאלות כמו: מה נחשב אוטופי בימינו? מה נחשב דיסטופי? אילו ביטויים גראפיים מקבלות האוטופיה והדיסטופיה באמנות העכשווית?

אמנים פלסטיים (ציירים, צלמים ופסלים) מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (בין 5-7 צילומים של עבודות יספיקו), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן:avivitagam@gmail.com

תערוכת ט"ו בשבט – חג האילנות 

לפני כמאה שנה נטע הרצל עץ ברוש לא הרחק מירושלים כשהגיע לבקור קצר בארץ. מאז הפכה נטיעת עצים בידי הציונות לסוג של פולחן  שבמרכזו רעיון הפרחת השממה. בסיפור "הברוש והדגל" שכתב לוין קיפניס בעקבות ביקורו של הרצל מתואר הברוש שניטע ככזה ההופך את השממה למקום פורח וחי. כך מספר קיפניס: "לא הרחק מירושליים.. בין הרים וסלעים נטע הרצל ברוש… ולאחר שנטע את העץ האגדי הוא אומר: 'ממני יראו וכן יעשו… כל אחד ואחד יטע עץ, ולא יעברו ימים רבים עד אשר יכוסו כל ההרים מסביב עצים רבים.."

דומה כי מיתוס ברוש הרצל, שסמל את תחילת הנטיעות ואת ייעור הארץ בכלל, הפך ברבות השנים לנושא מקובל באמנות הישראלית – ציירים, צלמים ואמנים בכלל התייחסו לטבע ולפריחה ביצירתם ולאו דווקא בהקשר לחג האילנות או כסמל להפרחת השממה.

קול קורא זה פונה אל אמנים שעוסקים/יעסקו ביצירתם בנושאי טבע, פריחה ונופים בכלל.

התערוכה שתתקיים בחלל היפה של המשכן לאמנויות רעננה בתקופה בה חל ט"ו בשבט (במהלך פברואר 2020) תבקש להציג ייצוגי עצים, פרחים, פריחה, לבלוב ונופים.

אמנים פלסטיים (ציירים וצלמים) מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 דוגמאות יספיקו), ופרטים על גודל היצירות. מועד אחרון למשלוח הצעות הוא 1.1.20. ניתן לקבל פרטים נוספים כאן avivitagam@gmail.com התערוכה כוללת פתיחה חגיגית.

זכרון השואה 


זיכרון השואה – קול קורא לתערוכת ציורים וצילומים באוניברסיטת תל אביב
השואה והשלכותיה משפיעות על תחומי הזהות, הזיכרון, החברה והתרבות של החיים בישראל ומחוץ לה. זיכרון השואה הוא נושא המקבל תצורות ופנים משתנות ככל שחולפות השנים, כך למשל בשנים הראשונות לקום המדינה היה ניסיון להתעלמות מהנושא והחל משנות ה60 (לאחר משפט אייכמן) חלה תפנית ועלה העניין להזכיר ולזכור את השואה ומוראותיה.
הזיכרון הקולקטיבי, הוא חלק אורגני מההוויה החברתית, המתהווה ומשתנה ללא הרף בהתאם לשינויים המתחוללים בחברה. הזיכרון הקולקטיבי הוא אמנם משותף, אך כל פרט הנחשף לזיכרון זה או אחר מגדיר מחדש את חברותו בקבוצה  re-member)).
בעצם פעולת הזיכרון מצטרף האדם, במקרה זה האמן/ית, מחדש אל הקבוצה (תהא זו משפחתו, חבריו, מכריו, הישראלים, בני תרבות המערב, האנושות וכו').
התערוכה הקבוצתית שתתקיים בחלל המרווח בקומה התחתונה של הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך באוניברסיטת תל אביב מיועדת להיות מוצגת במהלך החודשים מרץ ואפריל 2020 . במהלכם יתקיים יום הזיכרון לשואה ולגבורה. האמנים המשתתפים  יציגו את התייחסויותיהם לנושא זיכרון השואה תוך התייחסות למנעד שבין הפרטי לחברתי. נשאל כיצד זיכרון אישי יכול לבטא זיכרון קולקטיבי, אם בכלל.
התערוכה תבקש להציג את הפנים הרבות והמגוונות של זיכרון השואה באמנות ישראלית עכשווית.
אמנים (צלמים או ציירים בלבד) המבקשים להשתתף בתערוכה זו מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם תצלומי עבודות (בין 5-7 תצלומים יספיקו), וכן פרטים על מימדי היצירות. תאריך אחרון למשלוח תצלומים למייל הוא 1.2.20 .

ניתן לקבל פרטים נוספים כאן: avivitagam@gmail.com